7-trins byggeprojekt guide – Sådan undgår du de dyre faldgruber

Skrevet af Sasha

@sasha_c_boligoptimering
byggeprojekt guide

“Et hvert solidt byggeprojekt, kræver en god planlægning, byggestyring og projektledelse.” 

Det er inden opstart af dit byggeprojekt vigtigt at definere dine ønsker, dit budget, tidsperiode for byggeri og hvilke hensyn der skal tages i din dagligdag, for at kunne opnå dit drømmebyggeri og ikke mindst drømme resultat.

Der er mange faldgruber, når det kommer til byggeri! Her er derfor en guide til hvad du skal vide, inden du påbegynder dit byggeprojekt. I denne vejledning vil vi tage dig i hånden, komme med gode råd og guide dig trygt igennem alle byggeprojektets faser.

Guiden er udarbejdet i tæt samarbejde med fagfolk, der har mange års erfaring inden for både tilbygning, ombygning, renovering, boligoptimering og nybyg.

 

  1. Planlæg dit byggeprojekt og beskriv behov og ønsker
  2. Udform en budgetplan for dit byggeprojekt
  3. Søg om tilskud til dit byggeprojekt
  4. Er en byggetilladelse nødvendig? 
  5. Dækker forsikringen dit byggeprojekt?
  6. Hvem skal udføre opgaven?
  7. Hvor skal du bo imens?

1. Planlæg dit byggeprojekt og beskriv behov og ønsker

Vi oplever ofte at folk har et klart billede af hvordan det hele kommer til at se ud når det er færdigt.

Men hvordan får byggerådgiver og dem der skal eksekvere byggeriet, indsigt i præcis dét billede, altså selve slutresultatet?

Det kræver mange overvejelser og jo mere præcis du kan beskrive din ide om rumfordeling, lys, stemning, farver, materialeønsker, funktionalitet, ønskede mærker etc., jo større sandsynlighed er der for at din drøm bliver til virkelighed.

Det er meget relevante overvejelser som boligrådgiver, bygge- og projektleder, entreprenør og håndværkere bør vide, inden en opstart.

En præcist defineret overordnet plan, giver de bedste vilkår for et succesfyldt byggeri med overholdelse af deadlines og ikke mindst budget.

2. Udform en budgetplan for dit byggeprojekt

budgetplan for dit byggeprojekt

Det er vigtigt, at der er klarhed omkring økonomi, inden du kaster dig ud et mindre eller større byggeprojekt. Vi oplever desværre ofte at det er her, det går rigtig galt. 

Sommetider fordi fokus har været på at finde så billig en løsning som muligt, fremfor at investere i professionel rådgivning fra start. 

Det kan være rigtig svært at estimere hvad materialer og udførsel koster – og hvad kan man forvente af uventede omkostninger?
– sidstnævnte kan somme tider skabe frygt hos selv det stærkeste individ, da det kan være total økonomisk kontroltab.

Igen, sørg for at benyt pengene der hvor de investeres sikrest. Professionel bolig- og byggerådgivning, er en sikker måde at starte et byggeri, der både skal starte og slutte optimalt.

Afhængig af byggeprojektets omfang, skal du bl.a. overveje nogle af følgende punkter:

  • Løn til håndværkere, advokater, landinspektør og andre rådgivere
  • Byggeplads og indretning af arbejdsmiljø
  • Udgifter i forbindelse med vind og vejr
  • Indkøb af inventar, såsom hvidevare
  • Byggetilladelse
  • Forsikring
  • Udgifter til kloak, el og vand
  • Moms, som udgør 25%. 

Husk dog hvis du skal trække momsen fra et beløb, skal du trække 20% fra og ikke 25%, som er en meget almindelig fejl i momsberegning.

Økonomisk buffer?

En økonomisk buffer er typisk anbefalet på 10% af hele entreprisesummen.

Der sker ofte at der forekommer uforudsete udfordringer undervejs i byggeriet. At kalkulere med 10% oveni, er en god sund tommelfingerregel.

Vi vil altid anbefale både dig (bygherre) og entreprenører, at kalkulere med 10% oveni til uforudsete udgifter. På den her måde er der flere hensyn taget på forhånd og mindre risiko for skuffelser.

Skulle bufferen/pengene ikke blive brugt, bliver de modregnet den sidste betaling. Og hvem vil ikke gerne have penge tilbage efter et færdigudført byggeri?

3. Søg om tilskud til dit byggeprojekt

Vidste du, at du bl.a. kan spare penge på dit byggeprojekt, hvis du vælger at bygge energi- og miljøvenligt?

Jo, du kan bl.a. søge om tilskud til energirenovering.

Se listen over muligheder for tilskud herunder: 

  • Tilskud til efterisolering og hulmursisolering
  • Tilskud til udskiftning af varmtvandsbeholder
  • Tilskud til udskiftning af vinduer
  • Tilskud til montering af ur på cirkulationspumpe
  • Tilskud til udskiftning af halogen til LED
  • Tilskud til udskiftning af oliefyr
  • Tilskud til isolering af rør
  • Tilskud til skift af radiatorventiler
  • Håndværkerfradrag 

Disse tilskud ændrer sig løbende, så det giver mening at holde sig ajour inden opstart.

Vi hjælper gerne med at søge om disse tilskud. Læs mere herunder: https://indberet.virk.dk/nye-regler/3095

4. Er en byggetilladelse nødvendig? 

Byggetilladelser skal søges og godkendes af pågældende kommune før byggeriets opstart. 

Hvis du bl.a. vil udvide med supplerende m2, fjerne en bærende konstruktion/væg eller f.eks. bygge nyt eller ombygge eksisterende badeværelse mm. Vær opmærksom på at der er forskellig behandlingstid fra kommune til kommune. 

Ved ombygning i lejligheder skal selve ejendomsadministrator/bestyrelse ofte give tilladelse.Det er altid en god ide at være i god dialog med naboerne, da byggeriet hyppigt også vil påvirke deres hverdag.

Du kan ansøge her: https://www.bygogmiljoe.dk/

5. Dækker forsikringen dit byggeprojekt?

forsikring af dit byggeprojekt

Man bør altid gå i dialog med sit forsikringsselskab når man forbereder et byggeprojekt.

Uanset om de er store eller små, der kan opstå alvorlige skader. Undersøg om dit nuværende forsikringsselskab kan forsikre dig og dit projekt tilstrækkeligt. Vælg altid en entreprenør der har en god solid forsikring.

At have en ansvarsforsikring er et krav, men vi har flere gange oplevet at mange kun har de lovpligtige og er det tilstrækkeligt ud fra netop dit projekt og trygheds-behov? 

Vi anbefaler i de fleste byggeprojekter at du har en byggerådgiver med på siden, men husk at byggerådgivere også skal have rådgiverforsikring. 

Ved køb af bolig er det vigtig at du tegner en ejerskifteforsikring. 

En ejerskifteforsikring kan dække skjulte fejl og mangler, som ikke er nævnt i tilstandsrapporten og elinstallationsrapporten. Ejerskifteforsikringen dækker kun skader, der ikke er nævnt i rapporterne. Er der tale om en skade, som dækkes af andre forsikringer, fx husforsikringen, dækker ejerskifteforsikringen ikke.

6. Hvem skal udføre opgaven?

I den primære planlægningsfase skal du tage stilling til om hvorvidt du ønsker en total/hovedentreprenør eller flere fagentreprenører, altså flere håndværkere fra forskellige faggrupper.

Der er fordele og ulemper ved begge valg. Ved valg af en total/hovedentreprenør løsning er der kun én virksomhed der står på mål for hele byggeriet, hvilke simplificerer projektet. Men her er total prisen også ofte en del højere end valg af flere fagentreprenører. 

Valget af flere fagentreprenører kan være attraktivt, fordi man som oftest får en lavere samlet udgift. Dog er den risikable ulempe, at du selv skal agere tovholder på hele projektet. 

Her kender vi alle de mange bygge-historier der er endt helt galt, med budgetter der er stukket af, forlængede byggeperioder og familier der næsten er opløst grundet usikkerhed i hverdagen. 

At skulle styre flere håndværkere på et byggeprojekt, kræver både tid og byggeteknisk viden, samt erfaring med planlægning. 

Hvis ikke du mener, at du har den rette erfaring og viden, kan det derfor være en god ide at hyre en professionel rådgiver, der både kan styre og føre tilsyn med dit byggeprojekt og i samarbejde med entreprenøren, opnå det du drømmer om – helt uden alle hovedpinerne.

En byggerådgivers primære opgave er at formidle dine ønsker og drømme videre og ”oversætte” det til håndværkersprog, samt at varetage alle de udfordringer der måtte være før-, under- og efter.

Byggerådgivning anbefaler vi uanset om du vælger en total/hovedentreprenør eller flere fagentreprenører/håndværkere.

“En professionel vil oftest kunne færdiggøre arbejdet langt hurtigere, simpelthen fordi det er deres job.”

Hvis du selv overvejer at styre byggeprojektet, kan du læse mere om håndværkerstyring hos Videnscenteret Bolius her:

https://www.bolius.dk/styring-af-haandvaerkere-18931  

7. Hvor skal du bo imens? 

Det er umuligt at bygge eller ombygge uden det både sviner og larmer.

Der vil desuden løbende være håndværkere i hjemmet. Derfor er det vigtig at have det med i sin planlægning inden opstart. 

Hvor skal vi bo imens?

Hos venner, familie, leje et hus/lejlighed, leje en campingvogn eller et sommerhus?

Måske tage på ferie i byggeperioden? – eller kan vi nøjes med at supplere med en toiletvogn. 

I er velkommen til at kontakte os. Vi forstår vigtigheden af, én for dig, skræddersyet løsning som gør netop dit byggeprojekt til en god oplevelse fra start til slut. 

Måske vil du synes om..

Ingen resultater fundet

Siden du anmodede om kunne ikke findes. Prøv at præciser din søgning, eller brug navigationen ovenfor til at lokalisere indlægget.

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *